تعليقاتى
<p>نشكر الرب انه انهى هذه المحنه وقد كان يوم 7/7/2010 يوم تاريخى فى حياه الاقباط بمصر يوم تم اعلاء كلمه الحق وارساء قاعده العداله ورسوخا لمبداء الحريه المقرر بالدستور للاديان وصونا شريفا لعفه ونزاهه القضاء فى مصر ورحمه من علو قدسه اذ اعطى الرب المحكمه الدستوريه العليا ان تفكر وتقرر الاتى:</p>
<p>قررت المحكمه الدستوريه العليا اليوم المو افق 7/7/2010 بالغاء وايقاف الحكم الصادرمن المحكمه الاداريه العليا بجلستها يوم / / بالزام الكنيسه وقداسه البابا شنوده الثالث بابا وبطريك الكنيسه القبطيه باعطاء تصريح زواج ......... </p>
<p>وبهذا تكون محنه الدوله قد انتهت بهذا الصدد لاننا ببساطه لن ولم نكون فى محنه على الاطلاق المحنه خلقها القضاء الادارى بتدخله فى شئون دينيه</p>
<p>اذا كان للقضاء الادارى حق فى ابتداع الحلول وارساء قاعده قانونيه هذه القاعده يجب ان لاتتعارض مع روح القانون ولانصوصه وقد تقرر قانونا ان يحاكم اهل الذمه بما يدينون لذلك كان هذا القضاء تجاوزا لما هو مقرر قانونا ولايمكن ان يكون هناك ضرر كان سوف يقع علينا لان العبره بالاساس وهو المصدر الرسمى للتشريع لدينا وهو الكتاب المقدس</p>
<p>انتهت المحنه ونشكر الله على ذلك جددا وكثيرا</p>
<p>ايضا شكر خاص من ضعفى انا الصغير فى هذا الوطن الغالى الى سعاده معالى الاستاذ المستشار رئيس المحكمه الدستوريه العليا</p>
عماد فيلبس ميخائيل EMAD PHILOBOS MEKHAEIL فى
9 يوليو 2010
شارك بالرد
0 ردود
<h2>اختبار جميل لمعرفة الشخصية</h2>
<p> </p>
9 يوليو 2010
شارك بالرد
0 ردود
<p>شكرا لك يا أخي العزيز على هذه المعلومات القيمة ولكنك لو اضفت لها بعض الصور التوضيحية لكان الموضوع أوضح</p>
9 يوليو 2010
شارك بالرد
0 ردود
<p>أنا مهندس زراعي من العراق _ لدينا مشكله في زراعة البطيخ في العراق وهي الذبول الفيوزارمي . وسمعت أن تطعيم البطيخ على الكوسا يقلل من الاصابه وذلك لمقاومة جذور الكوسا للأمراض الفطرية. فهل عندكم فكرة عن كيفية التطعيم . أفيدونا أفادكم الله</p>
9 يوليو 2010
شارك بالرد
0 ردود
<h2 style="text-align: center;">شكرا على الافادة</h2>
8 يوليو 2010
شارك بالرد
0 ردود
<p>اخى وليد شرفنا التعامل معك ولكن اش هو النشاط حجك</p>
8 يوليو 2010
شارك بالرد
0 ردود
<p>عندى فكره مشروع وعيزه حد يساعدنى فيها لبنائها وهى(شركه صغيره للدعايه والاعلانات)</p>
8 يوليو 2010
شارك بالرد
0 ردود
<p>جزاكم الله خيرا أخى الكريم على مروركم الطيب ,,,,,, وردودكم الجميل ........</p>
8 يوليو 2010
شارك بالرد
0 ردود
<p>بصراحة عندك حق يا استاذ محمد فى كل اللى حضرتك بتقوله وياريت كل زوج يقرا عشان يتعلم بس حضرتك بتطالب برد الزوجه للمنقولات فى حاله الخلع معاك حق بس تعالى ننظر نظرة موضوعيه على القائمة اولا القائمة بتشمل الاشياء اللى اشترتها الزوجة بمهرها وجزء كبير منها بل 75 % منها بتكون من مال الزوجة الشخصي زى ما حضرتك عارف الجهاز بيتقسم على الزوج والزوجه وحضرتك عارف ان فى عصرنا البنت بيكون عليها الجزء الاكبر طيب هو بيمضى اجماليا عل الحاجات كلها ثم هيطالب برد اللى مضي عليه يعنى كمان هتدفعله من جيبها الخاص ثمن الخلع منه</p>
<p>طيب هتيجى على جزء بتاعه ماشي انما كمان اللى هى اشترته</p>
<p>كمان دلوقتى السيدات بيلجئوا للخلع لعقم قانون الطلاق وانه بياخد كتير وكتير منهم بيكون سبب الخلع للضرر ودا شيء معروف مفيش واحده بتخلع جوزها بدون سبب عشان يكون من حقه المهر اصلا هى بتلجا لاجراءات الخلع لياسها من اجراءات الطلاق فقط انما حقيقة بيكون لا يستحق استعادة المهر</p>
8 يوليو 2010
شارك بالرد
0 ردود
<p>اميييييييين يارب العالمين</p>
8 يوليو 2010
شارك بالرد
0 ردود

