تعليقاتى
شاهد اللقاء مع المحافظ كامل
طيب لو انا عملت تحليل لفيم وعاوزاكى تشوفيه وتقوليلى ايه رايك اجيبهولك على النت ولا اعمل اييييييييه
عندى بضائع و عايز اوزعها فى الصعيد لو عندك استعداد اتصل على 0100031334
الله يجزيك الخير
السلام عليكم بالنسبه للحلبه يتم اعطائها لهم على هيئة محلول يعنى تغلى الحلبه وتضعى لهم الماء الناتج من الغلى بس اذاى انت هتغلى ربع كيلو مثلا على 2لتر ماء ونصف وتضعى بعد ذلك اللتر من هذا الماء على 5لتر ماء عادى وتضعيهم للارانب الوالده فى الاسبوع مره واحده وبالنسبه للزنجبيل نفس طريقة الحلبه وهكذا العسل الاسود ولكن العسل الاسود بدون غلى يتم وضع ربع كيلو على 10 لتر ويتم وضعهم مره كل 15 يوم وانا تحت امرك وهذا رقم تليفونى لكثير من الاستفسار 0148736181
صح لسانك كما يقال.وربنا يكملك بعقلك .وما ابرد الايام وما اصقع لياليها عندما يتحول دفء العلاقات الطيبة الي مجرد المصافحة بايدي باردة وابتسامة صلبت قسرا تصرخ معالمها بالمجاملة .
فرح الغلابة. سودانية




امتحان التذوق السينمائي بالنسبة لقسم الديكور :
عشان تعرف تنجح في الامتحان ده عليك انك تتفرج كل يوم على فيلم على الأقل تشوف الفيلم على بعضه بدون ماحد يقاطعك ولاتقوم تعمل شاي ولا أي شئ
كأنك في لجنة امتحان
وبعدين تقعد تحلل الفيلم في زمن مايزيدش عن ساعتين
عشان دي أول مرة ابتدي وحلل الفيلم الأول في 3 ساعات
بس الفيلم الثاني والثالث حللهم في ساعتين بس
استعمل منبه او ستوب وتش علشان تحكم على وقتك بدقة
ارشح لك فيلم "المستحيل" "زوجتى والكلب" "الأرض" "المومياء" "شئ من الخوف" ودي كلها أفلام بتتباع على سيديهات عند السبكي في شارع التحرير أو في الشوارع في وسط البلد
ابتدي الأول واكتب بطاقة الفيلم وده بيشمل اسم الفيلم وصاحب القصة الأصلية ان وجد والسيناريست والمخرج وكمان فنان المناظر أو مهندس الديكور ومصمم أزياء الفيلم..عادة قسم هندسة المناظر والتصوير بيجيلهم فيلم عربي فيه شغل لتخصصكم يعني فيه شغل ديكور و تصوير وصوت كويسين وكمان توظيف للاكسسوارات والملابس
ممكن يكون فيلم تاريخي أو شبه تاريخي زي فيلم الناصر صلاح الدين أو المصير أو المومياء أو فيلم فيه توظيف للملابس بشكل مختلف زي فيلم عودة الابن الضال أو اسكندرية ليه او البطل وغيرهم
احتمال كبير أوي يجيلك فيلم قديم ابيض واسود زي فيلم زوجتى والكلب أو المستحيل
طبعا لو عرفت تفتكر اسماء ناس تانية في الفيلم (الممثلين مش مهمين) يبقى كويس بس برضه ماتكترش علشان ماتضيعش الوقت في حاجة معليهاش درجات
بعد كده بتكتب الفكرة الرئيسية في الفيلم ودي بتبقى كلمة واحدةمثلا الطمع..الغيرة..الخوف..أو جملة مثل" الكوارث هي التي تظهر معدن الإنسان الأصلي"..كل دي تنفع تكون أفكار رئيسية لأفلام مثلا فيلم الآخر فكرته الأساسية هي "إذا بنينا حائطا بيننا وبين الآخر فإن النهاية الحتمية هي دمار الجميع" نصيحة إذا ماعرفتش الفكرة الأساسية ماتفتيش وماتجبش سيرتها من اصله
بعد كده بتلخص الفيلم في 4 سطور...إزاي؟...بتسأل نفسك مين بطل الفيلم وتمشي ورا شخصية البطل ده وتكتب حكايتها في أربع سطور خمسة بالكتير تكتب الشخصية ابتدت ازاي واتطورت ازاي ونهايتها في الفيلم كانت ايه مثلا ملخص فيلم الأخر "آدم شاب نصف مصري نصف أمريكي حائر بين جذوره الأمريكية وجذوره المصرية يتعرف بحنان ويحبها ويتزوجها رغم أنف الأم سيدة الأعمال الامريكية ذات المشروعات المشبوهة تستغل الأم الأمريكية شقيق حنان الإرهابي وتحاول التفرقة بين الحبيبين لكنها تفشل وينتهي الفيلم بموت الحبيبين على يد الإرهاب"
بعد كده بتحلل سيناريو الفيلم من خلال شيئين أساسيين :1-الشخصيات الرئيسية وده من خلال تحليلك لديكور الفيلم وملابسه واكسسواراته ودورهم في رسم الشخصيات وده تبع القاعدة التالية :كيف ساهم الديكور والملابس في رسم الشخصية؟ كيف ساهم الديكور والملابس في توضيح تطور الشخصية؟
وده بتعرفه عن طريق انك تاخد بالك كويس اوى من الديكور والملابس والاكسسوار اللي ظهروا مع الشخصية في مشاهدها الأولى اللي كنا بنقدم فيها الشخصية وبعدين لما اتطورت الشخصية اثناء الفيلم ظهر ده ازاي في ديكور الفيلم وملابسه واكسسواراته؟
2-المشاهد الرئيسية يعني بتحلل المشاهد الرئيسية ومن ضمنها مشهد الذروة او الماستر سين من خلال تحليل توظيف الديكور والملابس والاكسسوار في دعم وتطويرها المشاهد دراميا
3-التصوير والإضاءة :بمعنى كيف تم توظيف قطع الديكور والاكسسوار في خلق مصادر واقعية للإضاءة (مثل الشبابيك والشرفات والأباجورات والنار المشتعلة) والألوان داخل الكادر وأيضا توظيف قطع الديكور في خلق ايحاءات درامية موحية مثل التصوير عبر قضبان سرير للإيحاء بالسجن أو توظيف مدفأة مشتعلة أو نار مشتعلة أو موقد للإيحاء باشتعال الأحداث أو الصراع الدرامي للشخصيات أيضا كيف ساهم الديكور في خلق حركة كاميرا معينة
4-الايحاء بالزمن داخل الفيلم: ويتجلى ذلك في أوضح صوره في الفيلم التاريخي او في الأفلام التي تدور في مرحلة زمنية سابقة حيث تساهم الديكورات والملابس في خلق المناخ العام في الفيلم بهدف خلق الزمن
طبعا لو الفيلم تاريخي بتكتب كتير أوي على الملابس ودورها في رسم الجو
بعد ماتغطي كل النقاط دي كويس من حيث الدكور والملابس والاكسسوار
لو لسه في وقت في الامتحان اتكلم عن المونتاج والصوت وبراعة المخرج في اختيار اللقطات وحركة الكاميرا واختيار وقيادة الممثلين وده من خلال النقاط المتبعة في تحليل السيناريو والإخراج والمونتاج والصوت ولو مافيش وقت يبقى كفاية اللي انت عملته بالنسبة للتخصص بتاعك
والله الموفق