تعليقاتى
كويس جدا الكلام الى انت كاتبه
بس سؤال صغير
ليه تسرق مجهود غيرك >>> وكمان تقول انك انت اللى كاتبه..
صدقنى لا يمكن ان ربنا يبارك ليك فى الرزق اللى بتاده
من بركة العلم نسبه لاهلا... عدل الموضوع واكتب مين صاحب المقال الاصلى
انا عارف انك تقر تحذف الرد .. دى حاجه ترجع ليك انت
I'm Mr Taha El-sergany , a teacher of English in Manzala Language School.My e-mail is:[email protected]
أولا أنا أحد من تربى على علم الشيخ وهو أول شيخ لي وكان يعرفني الشيخ فأنا أمير فوزي كمال العرب اسبيكو ولعل أبو إسلام أيضا يعرفني ولعل الناس نسيتني بعد سفري للمملكة وقد عقد لي الشيخ في اول زواج لي وجيد أن تصنعول للشيخ موقعا وفق الله شيخنا للخير
يكون الحد الأدنى للقبول فى جميع الأقسام ( 75% ) .
- لا يزيد سن الطالب في أول أكتوبر عن :
- 22 سنة للحاصلين على الثانوية العامة وما يعادلها.
وبعدين الشروط مكتوبة اهي مكتوب للثانوية العامة وما يعادلها طيب الى الى يعادلها لما الواحد يخلص اعدادية بيختار يصنايع 5 او 3 او ثانوية عامة انا اخترت صنايع 5 سنين مكنتش اعرف ان الشهادة دي ملهاش قيمة عندكم مع انها اثقل واعمق فى الدارسة من الثانوية العامة نظريا وعمليا يبقى فين العدل فى الكلااام دة
بس اانا سالت فى المعهد وقالولى ينفع وبعدين انا مش بحب التمثيل والمسرح ازااى تمثيل واخراج مش ظلم دة هل من الممكن اقابل الكبير قوي فى المعهد دة ولا لازم اجيب الواسطة بتاعتي بس انا حروح اتاكد بنفسى فى المعهد لعلة خير وينفع اخذ لو قفلت قوي كدة ينفع اقدم حتي فى قسم المونتاج او اخذ كورسات خارجية تبع المعهد ولا ايية ولو سمحت هو ميينفعش تغيروا النظام وبعدين مالة المؤهل المتوسط دة انا شهادتي اعلى من الثانوية العامة وتحت الشهادة الجامعية هو مش الهدف من المعهد دة انشاء كوادر تعلى وترقى من السينما فى مجالاتها المختلفة والمسرحية ايضا طيب ازااى عايزين ترقوا وفي ناس ممكن تكون موهبة ومبدعة مش بشهادة صاحبها لاء بشهادة مخرجين وصحفين واصدقاء يتظلم علشان هو مؤهل متوسط طيب قولنا قبل الثورة علشان فى ظلم ونظام كوسة طيب وبعد لما الناس ماتت وفلوس راحت والظالم جالة يوم طيب فين الحق فى دة انا بكلمك بما انك المتحدث باسم المعهد ياريت صوتي يوصل ان كان فى ديمقراطية فى المعهد ومن حق اى حد انة يقول رائية ويتناقش معه وميبقاش فى طناش علشان ميحصلش ثورة تانية بس مصغرة
مساء الخير
لو سمحت كنت عايزة اسأل اذا كان في حد بيدرب اختبارات في قسم الاخراج من المعهد ولو فيه ياريت تقولولي علي اساميهم وبيبقوا موجودين فين في المعهد.
thanks


السلام عليكم رحة لله وبركاته
بصراحه انا من محافظة (قنا)
ونفسى من زمان ان اكون ممثل بس العادات والتقاليد بتاعة الصعيد
هى سبب التاخير فى هذا المجال اا من صغرى وانا مشترك فىمجال المسرح
بس النصيب
وقمت بالقاء اوارى امام الفنان الكبر الاساذ (محمود الحدينى )
وانا ندى 17 سنه واخنا المركز الاول على الجمهوريه فى مسرحية
(الجزيره المنكوبه)
ولكن والدى ( رحمة الله عليه )مكنش موافق بالنسبه للعادات والتقاليد بتاعة البلد
هل من ياخذ بايدى فى هذا المجال الذى لكى اكو من الممثليين الكبار مثل (الاستاذ الكبير (رحمة الله عليه)الفنان_احمد زكى
والاستاذ الكبير والفنن العبقرى _عادل امام
وشكرا فى كل واحد قرا رسالتى اخوكم (\خ651معتز الجندى