تعليقاتى
مفيش صور جديدة ليه
من المذهل هذا الوعى الذى لدا متصفحى الموقع من المهتمين والدارسين والمتابعين لكل ما هو جديد وحديث من اجل دعم وتطوير وتنمية الثروة السمكية......فهذا المقال الهام هو الاكثر تصويتا .. والاكثر قراءة برغم انه منذ اغسطس 2011متقدما عاى مقالات نشرت قبلة بعام وذلك قبل تخصيص صفحة لادارة التغذية
............ وهى التى استطاعت ان تجذب مئات القراء فى اقل من شهرين .... فكل الشكر للقائمين على الموقع ولادارة التغذية ... واخص بالشكر المهندسة: شيماء صلاح دسوقى
والكيميائية المخضرمة: الاستاذة سمية نصار
ادارة التطوير والارشاد
محمد احمد
هل من سنة 1982 للان مفيش جديد فى الابحاث الخاصة بتغذية الاسماك.......بس بخلاف الاخطاء الاملائية الموضوع رائع
انا عايزة حد يفهمني اية نظام الدراسات الحرة في الغنى الشرقي في الاكاديمية ؟؟؟؟؟ ياريت حد يرد عليا بسرعة
موضوع مهم جدا لما يطرحه من اشكالات على الساحة العملية
كنتم موفقين تحديد عناصر الموضوع .بالتوفيق في مساركم العلمي والعملي
و السلام
السادة المهندسين والمهتمين بالتربية الحيوانية فضلت ان تكون اول مشاركتى معكم بموضوع فى غاية الاهمية لما له من عائد اقتصادى كبير وهو استبدال التغذية الحيوانية بالطرق التقليدية بالتغذية بالشعير المستنبت والشعير المستنبت ما هو الا اتاحة الفرصة لنمو حبوب الشعير بشكل طبيعى وبدون اى مواد كيميائية او هرمونات او تسميد وذلك بإتاحة الظروف المثلى للإنبات من درجات حرارة ورطوبة واضاءه وذلك فى غرف خاصة يتم تجهيزها لهذا الغرض وينبت الشعير ويصل طول المجموع الخضرى فى خلال سبعة ايام فقط من تاريخ الزراعة الى 22سم ويكون صالح للتغذية السليمة بعد سبعة ايام فقط من تاريخ الزراعة وتكمن اهمية الشعير المستنبت كبديل امن وصحى فى ارتفاع نسب البرتين به حيث تصل الى حوالى 30% وهى اعلى معدل لنسبة البروتين فى العلائق والاعلاف الحيوانية ؛هذا بالاضافة الى زيادة نسب الاحماض الامينية والفيتامينات والتى لم تكن موجودة اصلا بالبذرة هذا بالاضافة الى انخفاض تكلفة الطن من الشعير المستنبت حيث يصل سعره الى 800 جنية فى حين ارتفاع الاعلاف التقليدية حيث تصل الى اكثر من 2500جنية للطن
هذ بالاضافى الى ارتفاع نسبة الالياف المفيدة للهضم بالشعير المستنبت حيث تصل الى 9% وارتفاع معامل الهضم لاكثر من 95% ومعدل التحويل الغذائى الى اكثر من 80%
لمزيد من المعلومات القيمة عن اهمية الشعير المستنبت وكيفية انتاجة فيرجى زيارة موقع شركة جلوبل مصر وهى شركة متخصصة فى هذا المجال وفى تصنيع الوحدات المنتجة للشعير المستنبت
www.mgfodder.com
هذا الشخص المسمى الدكتور عبد السلام نصاب كبير جدا هو و المجموعه الى معاه بيجيبوا الشباب و ياخدوا الفلوس و لا بيعملوا اقامات و لا بيشغلوا حاجة دول نصبوا على كتيييير من الناس و انا و احد منهم لا بتلاقى شغل و لا حاجة لا فرص عمل كل الموضوع انه يجيبك الكويت و شو ية يمضيك على ايصالات بمبلغ 1800 دينار كويتى اى ما يعادل الاربعين الف جنية غير ما بياخد منك فى الاول مبالغ مصرية و الله و الله العظيم الرجل ده و اللى معاه نصابين
تحذير لكل شاب لا تاتوا الى الكويت الى بعقود موثقة و من جهات مضمونة حتى لا تقعوا فيما وقعت فيه انا و الكثيرين غيرى
برجاء من الجميع توخى الحذر من هذا الشخص و فريق عمله ( عبد السلام النصاب ـ ابو خالد ـ احمد انس ـ (يحى ـ وليد بالقاهرة )
و انته يا عبد السلام انته مش ناوى تتوب عن الحرام كفايه عليك كده الناس كلها بتدعى عليك و مش عاوزه تشوف وشك و لا تسمع صوتك
ألف مبروك يا بشمهندس محمد بمنصب مدير عام الإدارة العامة للمرابى والبحيرات ومزيدا من النجاح والتقدم .


السلام عليكم.. أريد معرفة مختلف الأسعار لمختلف الكميات للتجارة بالجملة إيميلي هو [email protected]